Rozmiar tekstu:
 
Przedmiotem niniejszego opracowania jest turystyka krajowa. Występuje ona, w zależności od punktu widzenia, w dwóch postaciach. Postać pierwsza to turystyka wyjazdowa, której obszarem zainteresowania są krajowe rynki emisyjne, zaś postać druga to turystyka przyjazdowa, której obszarem zainteresowania jest produkt turystyczny oraz jego promocja i sprzedaż. Jeśli chodzi o rynki emisyjne, to wchodzą tu w grę zarówno rynki krajowe, jak i zagraniczne[1]. W kontekście tej drugiej postaci mamy do czynienia z turystyką jako istotnym, a czasami jedynym, czynnikiem rozwoju państw, regionów czy społeczności lokalnych, o czym zresztą, jak się wydaje,  dzisiaj nie trzeba chyba nikogo przekonywać.
Wszystkie kraje, dla których turystyka jest istotnym elementem rozwoju gospodarczego, próbują rozwiązać problem optymalizacji przyjazdów na swój teren – jedne lepiej, drugie gorzej, w zależności od stopnia zaawansowania cywilizacyjnego, społecznego, gospodarczego itd. Istotnym czynnikiem rozwoju turystyki jako sektora gospodarczego jest współpraca podmiotów, które biorą udział w tworzeniu, promowaniu i sprzedawaniu produktu turystycznego. W turystyce jest to o tyle istotne, że znaczna część tych podmiotów funkcjonuje poza sektorem turystyki – niektóre w jego dość bliskim otoczeniu, jak np. firmy transportowe, inne – w dość znacznym oddaleniu, jak np. firmy działające w szeroko pojętym sektorze usług, że dam przykład choćby piekarzy.  W Europie funkcjonuje w tej sferze koncepcja współpracy  poziomej różnych osób, firm i innych instytucji, które połączone są ideą zarabiania pieniędzy. Odbywa się to na wielu różnych poziomach: centralnym, regionalnym i lokalnym. Inna sprawą są rozwiązania formalno – prawne, które zależą od specyfiki danego kraju. Natomiast niewątpliwie konieczne jest spełnienie dwóch niezwykle istotnych, niejako fundamentalnych warunków: musi istnieć chęć i umiejętność współpracy. A z tym bywa różnie, co zresztą widać na naszym, polskim rynku.
 

Cały artyluł dostępny jest w załączniku.
Autor: Michał Bucholz

zachodniopomorskie pomorskie warminsko-mazurskie podlaskie lubuskie wielkopolskie kujawsko-pomorskie mazowieckie łódzkie dolnośląskie opolskie śląskie małopolskie podkarpackie świętokrzyskie lubelskieSite map

 

Szukaj w serwisie

Newsletter

Newsletter

Gryf Turystyczny 2015

Przydatne serwisy